A Bosch Group az okos otthonok, az Ipar 4.0 és az összekapcsolt mobilitás terén innovatív megoldásokat kínáló vezető nemzetközi beszállító. A csoport négy üzletágban tevékenykedik: mobilitási megoldások, ipari technológia, fogyasztási cikkek, energetika és épülettechnológia.
A Bosch 1898 óta van jelen termékeivel Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft. mára jelentős cégcsoporttá nőtte ki magát. A Bosch Group nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködésének köszönhetően Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. Budapesten, Makláron és Hatvanban is vannak gyártóüzemei.
A vállalat régi, papíralapú vonalkódokon alapuló leltározási rendszert használt. A vonalkódok vagy egyszerű sorszámok használatán alapuló, idő- és erőforrásigényes tárgyi eszköz nyilvántartás jelentős kihívást jelent. Az ilyen módon elvégzett kézi leltár a hatékonyság csökkenésével jár, ami kihat a produktivitásra és teljes működésre.
- Kézi leolvasás és adatbevitel: A vonalkódok leolvasása ill. az egyes tárgyi eszközök soszámának kézi bevitele időigényes, különösen ha sok eszközről van szó. Jelentős munkaerőt igényel, és értékes erőforrásokat köt le, amiket jobban fel lehetne használni stratégiailag fontosabb feladatokra.
- Késedelmek az adatrögzítésben és frissítésekben: A kézi leolvasás és adatbevitel késlelteti az eszközinformációk rögzítését és a leltári jegyzékek frissítését. A valós idejű adatok hiánya pontatlanságokhoz vezet, és akadályozza a döntéshozatali folyamatokat.
- Forráselosztás: A munkaigényes leltározási folyamat megköveteli a gyártóktól, hogy a leltározási határidők betartása érdekében további munkaerőt foglalkoztassanak. A más részlegekről kölcsönvett munkaerő ill. az ideiglenes munkaerő alkalmazása növeli a működési költségeket.
- Látóvonal követelmény: A vonalkód leolvasásához a leolvasó és a címke között közvetlen látóvonalra van szükség. Ez problémát jelenthet, ha az eszközöket kihívást jelentő helyeken tárolják, ill. nehezen hozzáférhetők a leolvasáshoz, ez pedig hiányos vagy pontatlan adatokhoz vezet.
- Sérülésre és kopásra hajlamos: A vonalkódcímkék idővel hajlamossá válnak a sérülésre, kopásra és kifakulásra, különösen, ha az eszközök zord környezeti feltételeknek vannak kitéve. Ennek következtében a vonalkódok olvashatatlanokká válnak, ami adatpontatlanságot eredményezhet.
- Munkaigényes leolvasás: Az egyes tárgyi eszköz vonalkódjának leolvasása a leltározási folyamat során munkaigényes lehet, különösen a széleskörű leltározás esetében. Nemcsak időigényes, de a hatékonyság is csökken, ha a pontos leolvasás többszöri szkennelést igényel.
- Integrációs kihívások: A vonalkódrendszerek integrálása a meglévő eszközkezelő ill. vállalati erőforrástervező (ERP) rendszerekbe sokszor bonyolult, és a zökkenőmentes adatáramlás biztosítása érdekében egyedi megoldásokat igényel.
Ezen kihívások kezelésére a Robert Bosch Elektronika olyan hatékonyabb, automatizált tárgyi eszközkezelési megoldás bevezetését fontolgatta, ami valós idejű eszközáttekintést biztosít, korszerűsíti a leltározási folyamatokat, és csökkenti a munkaidő-beruházások szükségességét.
Az Antra ID nagy tapasztalattal rendelkezik a raktárak és a gyártás belső logisztikai folyamatainak fejlesztése és automatizálása terén. A cég szakemberei olyan RFID technológián (rádiófrekvenciás azonosítás) alapuló tárgyi eszköz leltármegoldásokat terveztek, fejlesztettek és implementáltak, melyek valós idejű eszközáttekintést tesznek lehetővé, korszerűsítik a leltározási folyamatokat, és csökkentik a kézi adatbevitel szükségességét. Az RFID technológia gyors, érintésmentes leolvasást tesz lehetővé, jelentősen csökkentve a leltárellenőrzésre fordított időt.
- Elég a tételeket az anyagukhoz passzoló (fa, műanyag, fém stb.) címkével megjelölni, és egy RFID kézi terminál valamint a rajta futó adatgyűjtő szoftver használatával gyakorlatilag 5-6 másodperc alatt elvégezhető a leltározási művelet egy iroda méretű helyiségben.
- Egy adatgyűjtő szoftverrel felszerelt RFID kézi terminál gyors adatgyűjtést és adatbevitelt tesz lehetővé.
- Az adatgyűjtő program összeveti a meglévő leltárcímkéket az új RFID címkékkel, és friss, naprakész leltári jegyzéket generálva feltölti azokat az adatbázisba.
- A leltározási folyamat egyszerű, mivel ha egy RFID kézi terminállal belépünk egy helyiségbe, a készüléknek mindössze néhány másodperces körkörös mozgásra van szüksége az összes RFID címke felderítésére és leolvasására.
Ez a hatékony, korszerű megközelítés jelentősen felgyorsítja a leltárkezelési folyamatot.
Az RFID technológia implementálásával 120 000 eszköz leltározási folyamata már csak egy napot vesz igénybe, ami jelentős előrelépés a korábbi 4-5 napos időkerethez képest. Ez az átalakítás az emberi erőforrástól való függőséget is csökkenti, hiszen az RFID terminálok számának megfelelő felhasználóra van szükség.
A leltárhatékonyságra gyakorolt pozitív hatás eredményeként a pénzügyi osztály évente 5-6 alkalommal tud leltárt elrendelni, ami jelentős növekedés a korábbi évi 2 alkalomhoz képest.
Ezen túlmenően az RFID-megoldás megtérülése (ROI) kevesebb mint 1,5 év alatt megvalósult, tehát a cég számára rendkívül költséghatékony és hasznos befektetésnek bizonyult. Az RFID technológia bevezetése jelentősen javította a leltárkezelési folyamatot, ami fokozott produktivitást és pénzügyi nyereséget eredményezett a vállalat számára.
Az Antra ID megoldásának sikeres implementálása forradalmasította a leltározási folyamatot, jelentősen csökkentve a szükséges időt, minimalizálva az emberi erőforrás szükségességét, és lehetővé téve a gyakoribb leltárrendeléseket. A villámgyors, 1,5 éves megtérülés igazolja az RFID bevezetésének hatékonyságát és értékét, ráadásul gyökeres változásokat hoz a tárgyi eszközök leltározása terén.